Poznáte to, pred odletom máte kopu času a tak vám
nezostáva nič iné, ako motať sa po terminály a krátiť si čas nákupmi
v Duty Free obchodoch. Sú plné atraktívne vystaveného oblečenia,
kozmetiky, potravín aj alkoholu. Čo ale vlastne znamená Duty Free?
Pôvodný koncept
týchto letiskových obchodov vychádza z toho, že pokiaľ opúšťate
krajinu, môžete v nich nakupovať produkty bez miestnej dane z pridanej
hodnoty. Je to preto, že priestory letiska sú považované akoby za „zem nikoho“
a preto prišla myšlienka, že by v týchto priestoroch nemala platiť
ani miestna daň. Lokálna daň sa môže v rôznych krajinách pohybovať od
7-33%, takže neplatiť daň v niektorých krajinách môže urobiť pekný rozdiel
na cene.
Teoreticky by tak produkty v týchto obchodoch mali byť
lacnejšie o DPH a mali by ste mať možnosť kúpiť ich výhodnejšie ako
v uliciach navštíveného mesta. Realita je však taká, že tie isté produkty
kúpite na letisku za rovnakú cenu alebo dokonca omnoho drahšie ako v obyčajnom
obchode v meste.
V skutočnosti na vás Duty Free obchody zarábajú milióny
bez toho, aby ste mali akúkoľvek zľavu z platenia dane a bez toho,
aby ste o tom v mnohých prípadoch vedeli. Od platenia dane majú byť oslobodení
len pasažieri, ktorí cestujú mimo krajín Európskej únie. Pokladníci v Duty Free obchodoch však
vyžadujú palubný lístok od každého cestujúceho a skenujú letenky aj
pasažierom, ktorí cestujú vrámci EU.
Paradoxom je aj to, že letiskové obchody bývajú predražené. Ale aj keby mali rovnaké ceny ako obchody v meste, rozdiel je v tom, že z ceny produktu zakúpeného v bežnom obchode by išla daň z pridanej hodnoty štátu, v prípade letiskového obchodu je to celé len marža, ktorú si nechá majiteľ.
Takto tieto obchody šikovne zneužívajú neznalosť
cestujúcich. Mnoho ľudí si totiž myslí, že sú povinní nechať oskenovať svoj
palubný lístok z dôvodu bezpečnosti alebo získania zľavy.
Namiesto toho, zákazník platí plnú sumu aj s daňou, ktorú si
potom obchod odčíta a nechá pre seba. Takýmto podvodom letiskové Duty Free
obchody zvyšujú svoje zisky a vyhýbajú sa plateniu dane. Prečo by sme to
mali tolerovať? Je to predsa obyčajný podvod!
Napriek tomu, že niektorí pasažieri už o týchto praktikách vedia a odmietajú dávať skenovať svoje palubné lístky, zamestnanci obchodov majú od zamestnávateľa príkaz palubný lístok požadovať. Odvolávajú sa pritom na politiku spoločnosti a na smernice, ktoré majú.
Nie ste však povinný nechať si svoj palubný lístok oskenovať!
Napríklad na letisku Heatrhow minú cestujúci pred odletom
v Duty Free obchodoch v priemere 39 libier. Z toho si letiskové
obchody nechávajú vracať DPH a vo veľkom meradle ide pekne veľké peniaze. Tieto
obchody pritom zarábajú na podvádzaní zákazníkov, ktorí z týchto nákupov
nemajú žiadnu zľavu. Úplne tak ignorujú pôvodnú myšlienku Duty Free obchodov,
ktoré mali slúžiť cestujúcim. Netvrdíme, že to tak funguje na celom svete, no
v Európe je to bežná praktika. Myslite na to pri vašom najbližšom lete.