11.05.2018

Ako si vybudovať stratégiu značky – rýchly návod na úspech


                Značka predáva. Značka je niečo, čo nás charakterizuje. Značka je aj to, čo radi nosíme. Značka dokáže byť skvelým influencerom pre mladých, starých, bohatých či manažérov a za každou značkou je jeden príbeh. Či bude skvelý a jedinečný a prinesie nám úspech alebo bude priemerný, nudný a šedivý a neodlíši nás v ničom od ostatných, je iba na nás. Každá značka potrebuje stratégiu. Stratégiu premyslenú, naplánovanú, dotiahnutú do dokonalosti. Značku nevybuduješ za deň či dva. Značku vybuduješ tým, že sa jej budeš venovať, že celý proces budovania budeš mať super premyslený a v neposlednom rade obetuješ jej svoj čas. Tvoja značka je tvoje poznávacie znamenie. Chceš, aby si každý, kto počuje o tvojej značke, povedal: „Wow, idem okamžite do toho, to chcem skúsiť!” a som si istý, že určite nechceš dosiahnuť, aby bola tvoja značka zaradená do kategórie: „To čo je toto? To som v živote nevidel a v živote by som do toho nešiel!” Ja na svojej značke makám a makám na tom, aby bola moja značka symbolom kvality a niečoho extra. Niečoho, čo nemá každý.

                Vybudovať si stratégiu značky patrí k najťažším krokom v biznise a už veľa mojich kolegov na tom pohorelo, lebo to nie je, že si sadneš za stôl a načrtneš víziu, tak to nefunguje. Bude ťa to stáť trochu viac času, ale ak budeš úspešný, tvoja identita sa stane pojmom. Pojmom, ktorý predáva. A odtiaľ je už iba krok k tomu, aby si dosiahol presne to, čo chceš. Tak poď so mnou do toho a prejdime si spolu, na čo musíš myslieť predtým, ako ti začne tvoja značka vynášať.


                Prvým krokom je určiť si cieľ – čo chceš dosiahnuť, kam sa chceš dostať. Tento cieľ musí byť reálny, aby si ho mohol aj skutočne dosiahnuť. Druhým krokom je tvoj obetovaný čas – nemôžeš sa biznisu venovať mesiac a potom si odskočiť na dovolenku a dúfať, že tá značka to nejak vydrží. Nevydrží. Treba byť konzistentný a mať pravidelný plán, čo kedy urobíš. Spočiatku to možno nebude ľahké, ale počkaj, keď sa ti značka rozbehne, to budeš potom žiť ako Pán! Tretím krokom sú emócie – emócie predávajú! Prečo myslíš, že v každých televíznych novinách vidíš nejaké šteniatka, teliatka alebo mačičky? Lebo emócie… jéj, tie sú krásne, ňuňu …emócie na maxime. Emócie sú to, čo ťa spája so zákazníkom. A ak ho dobre emočne namotivuješ, zostane s tebou až na veky vekov.

                Predtým, ako si začneš budovať svoje impérium zvané stratégia značky, musíš sa poriadne porozhliadnuť aj okolo seba a odpovedať si na tieto otázky:

  •     Komu budem predávať, koho oslovím? Kto je moja cieľová skupina? – Určenie prijímateľov je jeden z najdôležitejších krokov. Ak budeš predávať šampón na mastné vlasy plešatým, asi ťažko uspeješ. Ale ak ten šampón bude obsahovať posilňujúce látky pre vlasové cibuľky, ktoré sľubujú hrivu ako John Travolta, máš to, kámo! Ľudia ťa budú chcieť.

  •       Konkurencia – kto mi stojí v ceste za úspechom? Kto sú všetci tí okolo, ktorí sú už v tejto branži dobre etablovaní? Nezabúdaj, že život prebieha v dvoch dimenziách – reálnej a virtuálnej. Nezabudni ani na tie e-shopy, ktoré sa tvária, že bežia na dobré slovo. Každý konkurent je hrozba.

  •       Ako si zostavíš produkt? Čo budeš vlastne predávať? Ostriháš zákazníka a pošleš ho domov alebo ho privítaš s pohárom dobrého prosečka a posadíš na pár minút na kvalitný gauč? Produktový mix a mix služieb sú ďalšou alfou a omegou tvojho úspechu. Buď jedinečný, buď kreatívny, buď svoj a buď úspešný!


                    Tvoja značka si zaslúži len to najlepšie. Urob z nej niečo, po čom bude túžiť každý, kto sa o nej dopočuje. Urob z nej star, urob z nej tú najlepšiu! Ako? Poviem ti tajomstvo. Toto pomohlo mne. Vyskúšaj a uvidíš, či máš recept na úspech aj ty.

  1.         Silná značka je niečo, čo ťa odlíši od ostatných, čo ti dá ten špeciálny feeling, čo spôsobí to, že budeš na trhu kráľ a budeš to práve ty, kto bude určovať trendy. Priprav sa ale na to, že budeš musieť máknuť na budovaní značky. Ani Richard Branson nevybudoval Virgin Records za dva dni. Videl si ho na Instagrame? Odporúčam!

  2.        Tvoja značka bude taký malý projekt, ktorý musí ladiť do posledného detailu. Farby, kvalita, posolstvo – neskĺzni do priemeru. Ak máš modrú kanceláriu, kam ti chodia klienti, maj aj modrú vizitku. Nos modrú kravatu alebo klobúk. Jednoducho to celé zlaď, daj to dokopy, aby si nepôsobil, ako keď nemáš ani šajnu. Buď dizajnérom svojej značky. 

  3.        Stanov si presné ciele, kde sa vidíš o pár rokov. Na Havaji? Na Aljaške? Alebo ako topka na Instagrame? Treba si dopredu odpovedať na dve otázky: Čo chceš, aby tvoja značka priniesla tvojej spoločnosti? A čo chceš dosiahnuť, aby ostatní zdieľali so svojimi kamošmi o tebe? Takže, kde sa vidíš o pár rokov a ako sa tam dostaneš?

  4.        Nikdy nezabudni, koho chceš osloviť a kto je ten, kto si ťa kúpi. Nebudeš predsa ponúkať hi-tech produkty dôchodcom, ale takí trendsetteri a influenceri, to je už iné kafé. Ak už máš vybudovanú svoju sieť, zisťuj ďalej – koľko majú rokov? Aký je ich príjem? Čo robia, kde pracujú? Aké majú záľuby, kam radi chodia? Na trhu máš nespočetne veľa nástrojov, ktoré túto špionáž urobia za teba.  

  5.        Ak ideš s kožou na trh, každý trh má svoje bariéry. Bariéry inak nazývame aj podmienky trhu – existuje napríklad niečo, čo konkurencia má a ty nie? Možno to ani nikdy nezískaš a to už môže byť slušná bariéra. Sleduj a preveruj.

  6.       Obal a balenie tvojho produktu či služby je tu na to, aby zaujal a predal. Zamysli sa nad tým, čo napadne kupujúceho, ak chytí do ruky tvoj produkt? Je mu okamžite jasné, čo predávaš? Ak nie, zmeň to!

  7.        Čítaj a vzdelávaj sa. Globálny biznis je globálny biznis. Môžeš byť biznis guru aj na Slovensku, ale prečo by si sa nemohol inšpirovať zahraničím a napríklad medzinárodnými úspešnými biznismenmi? Googli a vzdelávaj sa!


               

                    Aby sme to celé zhrnuli, všetko je o brandingu a značke a stratégii. Častokrát je samotný imidž značky podceňovaný aj top manažmentom, čo nikdy nedopadne dobre. Značka je to nablýskané fáro, ktoré ťa dovedie k úspechu. Len musíš vedieť, aké palivo do nej tankovať. Bez jasnej značky s posolstvom neuspeješ.