09.08.2018

Ako využiť moc sociálnych sietí na rozbehnutie úspešného biznisu? Rodina Kardashian pozná odpoveď.

Kardashianovci. Snáď najznámejšia miliónová rodina preslávená vďaka vlastnej reality show. 

Vraví sa, že sociálne siete sú zabíjačom vzťahov. Možno niekde je tento výrok pravdou. Avšak pravdou je aj to, že žijeme vo svete, v ktorom vládnu technológie a sociálne siete. Rodina Kardashian je príkladom toho, že sociálne siete sú nástrojom, ako ovplyvniť širokú verejnosť rýchlym a efektívnym spôsobom a vybudovať tak úspešný biznis. V Spojených štátoch sú ich plné webové stránky, televízne stanice i časopisy, sú ikonou modernej popkultúry. 

Ako to všetko začalo? 

Najznámejšia zo sestier Kim Kardashian West je americkou reality televíznou hviezdou, úspešnou podnikateľkou a zároveň manželkou Kenyeho Westa a matkou troch detí. Kim získala mediálnu pozornosť ako stylistka Paris Hilton, avšak do povedomia verejnosti sa prvotne dostala únikom intímnej nahrávky so svojím bývalým priateľom Rayom J. v roku 2007. Narastajúci záujem verejnosti o život dnes už známej rodiny Kardashian sa začalo v tom istom roku s vlastnou televíznou show Keeping Up with the Kardashians pozostávajúcej z hlavnej hviezdy Kim Kardashian a jej rodiny: z hlavy rodiny matky Kris Jenner, bývalého nevlastného otca Kim Caitlyn Jenner, sestier Chloé, Kourtney, brata Roba a nevlastných sestier Kendall a Kylie Jenner. S nápadom, vytvoriť vlastnú televíznu show, v ktorom rodina odkryje svoje súkromie a dovolí širokej verejnosti nahliadnuť do najintímnejších vecí ich života, prišla práve Kim. 



Najsledovanejšia žena Hollywoodu

Reality show vysielaná na televíznej stanici E! priniesol rodine celosvetový úspech, ale zároveň i poukázal na tienisté stránky médií. Kým na jednej strane získala rodina Kardashian nemalé bohatstvo, na druhej strane i nečakaný záujem verejnosti. Ľudia boli presvedčení, že musia o ich živote vedieť úplne všetko. Zrazu sa Kim Kardashian stala najsledovanejšou ženou Hollywoodu a tento pocit pre ňu nebol vždy najpríjemnejší. Reality show priniesla presne to, po čom ľudia túžia. Otvorenosť, dôverné rozhovory, rodinné hádky, drámy. Niektorí túto dôvernosť považujú za nepríjemné zdieľanie súkromia so svetom, iných naopak tento životný štýl fascinuje.



Podnikanie bez talentu? 

Po odvysielaní show mnohí kritici považujú jednotlivých členov rodiny Kardashian za ľudí bez talentu, avšak pravdou je, že sestry Kim, Chloé i Kourtney Kardashian sa pustili do biznisu s vlastnou módnou značkou DASH. Dnes nevlastné sestry Kim a Kylie Jenner sú majiteľkami úspešných podnikov, ktoré zarábajú milióny. Ako to dokázali? Presne tak, ako aj reality show. Využili silu sociálnych sietí a moc vlastnej osobnosti a začali zarábať na tom, čo najviac poznajú. Kariéra Kim Kardashian sa začala v čase silnejúcej moci sociálnych sietí a Kim dokázala tento rozbeh využiť vo svoj prospech. Časopis Time zahrnul Kim do zoznamu 100 najvplyvnejších osôb v roku 2015, zatiaľ čo Vogue ju radí medzi „fenomén populárnej kultúry.“ Napriek úspechu jej vplyv na verejnosť kritici i obdivovatelia dodnes označujú za príklad toho, že je „slávna tým, že je slávna.“ Ale Kim dokázala aj túto negatívnu kritiku využiť vo svoj prospech. Využila práve to, že je slávna na ovplyvnenie spotrebiteľského marketingu. A tak sa rozhodla pre rozbehnutie vlastného podnikania. 

Obrovský úspech s jediným produktom 

Vlastné podnikanie si vyžiadalo oddelenie od svojich sestier, ktoré taktiež rozbehli svoj vlastný biznis. Jej nevlastná sestra Kylie Jenner vniesla do sveta krásy skutočné zemetrasenie, keď prerazila na trhu s jediným produktom v novembri roku 2015 a to 29 dolárovým leskom na pery, ktorý sa vypredal v priebehu niekoľkých sekúnd. Dnes spoločnosť Kylie Cosmetics je na dobrej ceste stať sa svetovou miliardovou značkou do roku 2022. Len za prvých 18 mesiacov spoločnosť zarobila viac ako 420 miliónov dolárov. 




Zaujímavosťou je, že sestry medzi sebou nesúťažia, ale berú si jedna z druhej príklad.. Kim sa tiež rozhodla uviesť na trh jediný produkt a sledovať jej reakciu predaja. Kým sestra Kylie prerazila leskom na pery, Kim sa pokúšala o rovnaký úspech s korektorom. A výsledok? Predaj korektorov za 48 dolárov spustený v júni roku 2017 v štyroch rôznych odtieňoch, bol vypredaný v priebehu niekoľkých hodín a zarobil viac ako 14 miliónov dolárov. Ako je však možné, že o produkty je taký záujem, že sa vypredajú v priebehu niekoľkých hodín? Čo stojí za ich úspechom?

Dodáva ľuďom pocit, že sú spolutvorcami pri budovaní úspešnej značky

Za úspešným predajom v značnej miere stoja sociálne siete. Použitie sociálnych sietí na predaj produktov je však niečo, čo sestry z rodiny Kardashian sa učili niekoľko rokov. Najprv len propagáciou produktov iných ľudí a teraz predajom vlastnej značky. Predaj vlastnej značky pomocou sociálnych sietí však rozhodne nie je také jednoduché ako pridať príspevky na Instagram, Twitter a pod. Jedno je však isté. Čo sa objaví na sociálnej sieti od rodiny Kardashian, nezostane nepovšimnuté. Okamžite sa objavia spätné reakcie. Pozitívne i negatívne. A tieto reakcie Kim dokáže zužitkovať za pomoci využitia vlastnej slávy a mena. V prípade, že sa nevie rozhodnúť pri vzhľade alebo farbe určitého produktu, jednoducho sa spýta verejnosti. A dostane odpoveď. Pri negatívnych reakciách sa nebojí zavádzať zmeny a na pozitívnych stavia základ svojho biznisu. Avšak robí to veľmi jemne, rafinovane a profesionálne. Nechce, aby si spotrebitelia mysleli, že ich využíva ako svoj marketingový nástroj. Práve naopak. Sociálne siete využíva na to, aby ľudia sa stali súčasťou procesu biznisu. Dáva ľuďom pocit, že spolu s ňou budujú značku. Táto vzájomná marketingová komunikácia cez sociálne siete je prospešná pre obe strany. Kim získa potrebné informácie pre zistenie záujmových skupín a spotrebiteľ dostane presne to, čo chce. 

Komunikácia so spotrebiteľmi cez sociálne siete je veľkým krokom k dosiahnutiu úspechu

Dnes spoločnosti KKW Beauty a KKW Frangrance, ktoré Kim vlastní, pridávajú postupne do svojho portfólia produktov mix súprav pozostávajúci z leskov na pery, tekutého korektora, očných tieňov, make-upov a iných kozmetických prípravkov. Kim fascinuje skutočnosť, že sociálne siete majú tú moc, že dokážu predať produkt bez toho, aby ho ľudia ohmatali, vyskúšali, ovoňali. Stačí, aby ľudia verili značke, verili človeku, ktorý značku predáva. Kim je toho názoru, že na začiatok musíte získať dostatok pozornosti, zaujať, byť známi. To sa jej podarilo spustením vlastnej reality show. Samozrejme, že za predajom značky je veľa driny a nespočetné množstvo času, avšak skutočnosť, že je slávna a komunikuje so spotrebiteľmi cez sociálne siete jej prináša želaný úspech.  

Akokoľvek sa na to pozrieme, výroky kritikov, že sestry Kardashian sú úspešné len preto, že sú slávne a pritom nemajú talent na nič, nie sú pravdivé. Naopak. Dokázali, akú obrovskú silu a moc majú sociálne siete pri budovaní úspešného biznisu.