Gucci je bezpochyby značkou
kvality a luxusu. V časoch svojho rozmachu bola neodmysliteľným
módnym doplnkom mnohých slávnych hviezd. Málokto si vedel predstaviť, že
spoločnosť niekedy stratí svoj lesk a renomé. Avšak rodinné spory, daňové úniky
ako aj násilná smrť jedného z majiteľov dostali spoločnosť takmer na pokraj
katastrofy. Gucci opätovne mierne zažiaril v deväťdesiatich rokoch, tzv.
„streetwear“ štýlom rapových hviezd, ktorí sa od hlavy až po päty ovešali
produktmi logom GG.
Gucci dnes opätovne zažíva
svoju renesanciu vo svete módy a módnych doplnkov. Kto stojí za zrodom
prebudenia značky? Marco Bizzarri a Alessandro Michele.
Bizzarri ako výkonný
riaditeľ spoločnosti podnikol jeden z najväčších rizík a zamestnal Micheleho
ako kreatívneho riaditeľa. Vzhľadom na Micheleho extravaganciu a tzv.
„mimozemský štýl“ bol tento krok Bizzarriho veľmi riskantným. Ale výsledky
predajnosti hovoria za svoje. V súčasnosti len samotná značka Gucci
predstavuje 39% firemných výnosov spoločnosti Kering, ktorá okrem Gucci vlastní
aj značky ako Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga, Brioni, Stella
McCartney a iné. Gucci posilnila svoje postavenie o 44,5% za necelých
deväť mesiacov!
Zaujímavé je, že Gucci sa
stala hitom pre tzv. generáciu „Millennials“, mladú generáciu do 30 rokov. Až
50% z predaja Gucci pochádza práve od tejto generácie. Žeby sa stala Gucci
dostupnou značkou aj pre mladých a menej majetných? Ani nie. Skôr je to
o tom, že sa predáva viac príslušenstvo ako hotové kúsky. Patríš do
generácie Millennials? Kúpila by si si „kabát“ za vyše desaťtisíc dolárov?
Isteže kúpila, keby ti to niekto zaplatil. Ale predsa len štýlový opasok za 300
dolárov s dizajnom GG je dostupnejší pre viac zákazníkov.
Michele o sebe vyhlasuje, že pri práci sa z neho stáva šialenec. Jeho módne prehliadky sú toho aj dôkazom. Najnovšia módna prehliadka Gucci Cruise 2019 sa konala vo francúzskom meste Arles. Nič výnimočné, keby sa nekonala na starovekom rímskom cintoríne. Kolekcia inšpirovaná magickými rituálnymi s nádychom morbidity dodali módnej prehliadke tie správne grády. Prehliadka medzi rozpadajúcimi sa hrobkami a modelky na zaprášenej ceste s ohnivými fakľami, akoby vychádzajúce z plameňov. Pripomína ti to hororovú scénu z 80. rokov? Presne tak. Ako inak môže jeden šialený dizajnér oživiť 80. roky s gráciou a pritom s eleganciou?
Ak
si myslíš, že záver prehliadky už nepriniesol žiadne prekvapenie, veľmi sa
mýliš. Kreatívny dizajnér Michele priniesol veľké prekvapenie v podobe
svojho dobrého priateľa – Eltona Johna s obrovskými trblietavými slnečnými
okuliarmi, ako inak, značky Gucci. Úspech v podobe „standing ovation“ bol
zaručený.
Vymenovaním Micheleho ako
kreatívneho riaditeľa urobil Bizzarri prvý správny krok, ktorý viedol
k znovuzrodeniu značky Gucci vo svete módy. Rozhodnutie prilákať tých
„správnych ľudí“ a zamerať sa na mladšie generácie vo veku 25-35 rokov bol
veľmi dobrým ťahom. Ako to dokázal? Obklopil sa mladými zamestnancami, s
ktorými pravidelne obeduje a zbiera od nich nápady. Bizzarri hovorí, že jedno z
jeho najväčších výziev je zmeniť správanie a mentalitu svojich zamestnancov a
stotožniť ich so svojou víziou. Cieľom je, aby si sa ako zákazník cítil
výnimočný a hlavne pociťoval radosť z nosenia vecí Gucci. Zmeniť vzhľad
vecí je jednoduchšie, nakoľko Michele má jasnú predstavu o tom, čo chce, ale
zmeniť kultúru medzi zamestnancami je už ťažšou cestou.
Zmeny, ktoré sa v spoločnosti zaviedli, boli natoľko bizarné a neočakávané, že šokovali takmer celý svet. Vieš si predstaviť, že by si ako doplnok na módnej prehliadke niesla svoju vlastnú hlavu? Či miesto kabelky jašterice a draky? Že bizarné, až strach naháňajúce? Naopak. Michele má zručnosť skombinovať estetiku z rôznych období histórie s prvkami extravagancie do koherentného vzhľadu. Že to na pohľad vyráža dych? Na tom nezáleží. Módnu prehliadku si zapamätáš a odchádzaš s nečakanými emóciami. Toto chcem! Toto musím mať! A to je cieľom. Zasiahnuť a zmeniť pohľad na realitu. Na Gucci. Na značku, ktorú si zamilujete, ak už sa tak nestalo. A čo je viac prekvapujúce... Michelemu sa to darí!
Ďalšou prevratnou zmenou v
Gucci je vyhlásenie Bizzarriho, že končí s výrobou kolekcií zo zvieracích
kožušín. Samozrejme, aj náklady na kožušiny sa znížia takže je to správny krok
v rôznych smeroch. Úspešne sa tak pripojili k ďalším svetovým
značkám, ktoré sa skôr zameriavajú na podporu ochrany zvierat ako na ich
zabíjanie. Táto prevratná zmena rozhodne zaujala celebrity bojujúce za ochranu
zvierat a značka Gucci tak získava nových priaznivcov.
Znovuzrodenie značky Gucci
prišlo nečakane ale v ten správny čas, kedy značky znamenajú viac ako
medziľudské vzťahy. Budovať niečo veľké sa naozaj vyplatí, obzvlášť ak sa
zameriate na potreby dnešnej kúpyschopnej generácie.