30.07.2018

I keď kreditná karta zíva prázdnotou, luxusná značka za to stojí!

 

Prečo ľudia nakupujú luxusné značky? Luxus zvyšuje sebavedomie!

Žijeme vo svete, v ktorom záleží viac na tom, čo má kto oblečené ako na ľudských hodnotách. Spoločenské večierky už neplnia funkciu dobrej zábavy, ale módnej prehliadky. Ľudia sa pretekajú, kto má drahšie hodinky, luxusnejšie auto či elegantnejšie šaty. Samozrejme luxusnej značky. Najjednoduchšou cestou, ako ukázať svetu svoje bohatstvo, je nosiť drahé a luxusné veci. Čím drahšie, tým lepšie. Ľudia v spoločnosti iných sa mnohokrát cítia sebavedomejšie ak majú kabelku značky Gucci či Chanel, topánky Saint Laurent, oblek Calvin Klein. Naopak, ten druhý, ktorý nenosí luxusnú značku je menejcennejší. A o to práve ide. Ukázať svetu, že niekým sme, niečo znamenáme. Luxusom preukazujeme úspechy a to, čím sme.

Čo rozhoduje pri kúpe luxusných značiek?

Samozrejmou odpoveďou by boli financie, postavenie a majetok. Avšak tieto aspekty sú už minulosťou. Obchodné domy doslova bojujú o „superboháčov“, ktorí túžia po jedinečnosti. Do pozornosti sa dostávajú menej známe, ale nemenej luxusné značky ako Botegga Veneta, ktoré sú exkluzívnejšie pre majetnejších. Dôvodom je skutočnosť, že známe luxusné značky sú už dostupné aj pre bežných zákazníkov. A nedostatok financií pritom nie je prekážkou. Je zaujímavé, ako sú mnohí ľudia ochotní zadlžiť sa len kvôli tomu, aby doma v šatníku mali aspoň pár kúskov oblečenia či kabelky reprezentujúcej vyššie spoločenské postavenie. I napriek tomu, že ich kreditná karta zíva prázdnotou, sú ochotní za luxusnú značku zaplatiť niekoľkonásobne viac ako za rovnaký produkt, ale za menej peňazí.

 


Kupuje si zákazník kvalitu? Či len značku?

Prečo ľudia radi nakupujú luxusné značky? Odpoveď nájdeme v psychológií. Ľudia veria, že drahšie je kvalitnejšie, lepšie vyzerá a má väčšiu cenu. Viac uspokojuje potreby. Nezáleží na tom, že to nemusí byť pravda. V mnohých prípadoch si zákazník kupuje len značku a nie kvalitu. Už len v obyčajných potravinách uprednostňuje drahšie produkty tej istej kvality. Len za drahším produktom stojí značka. A tak to je aj pri luxusných veciach. Spoločnosti využíva osobnosť svojej značky a jedinečnosť vo svojich marketingových stratégiách. A zákazník je ochotný za túto značku zaplatiť.

Limitované edície sú najžiadanejšie

Pri luxusnej značke máme tendenciu zabudnúť na negatívne prvky produktu. Vidíme len jej pozitívne vlastnosti. Dôvodom je marketing týchto značiek. Sú postavené tak, aby zákazníka zaujali. Ako to robia? Vyzdvihnú praktické využitie produktov? Asi nie. Marketing luxusných značiek je skôr zameraný na vyzdvihnutie iných vlastnostní. Na jedinečnosť. Na kvalitu. Na luxus. Na exkluzivitu. A hlavne na nedostupnosť. Limitované edície sú preto najžiadanejšie. Pre zvýšenie záujmu pritom využívajú pomoc svetových celebrít či modeliek. A priznajme si, kto z nás by tak nechcel vyzerať? 



Depresia? Či len zlý deň? Nová kabelka to vyrieši!

Veľký vplyv pri kúpe napr. luxusnej kabelky má aktuálne citové rozpoloženie zákazníka. Je všeobecne známe, že ľudia v depresii sa častejšie uchyľujú ku kúpe drahých vecí ako ľudia v citovej pohode. A marketing luxusných značiek nezaháľa! Špecialisti marketingových kampaní vedia, ako zaujať takýchto zákazníkov. Veľmi dobrým reklamným ťahom sú slogany typu: "Vy si to zaslúžite", "Majte sa radi" a pod. Niet sa čomu čudovať, že zákazník domov odchádza s plnou taškou nových vecí, ale s pocitom výnimočnosti. Zlý deň je zrazu super deň a depresia je preč? To isto nie. Ale je známe, že drahé, ale pritom nepotrebné veci majú mnohokrát väčší vplyv na zmenu psychiky človeka ako pohladenie či pekné slovo.

Napodobnenina značky za dostupnejšiu cenu? Tak to veru nie!

Veľmi zaujímavé, že napriek tomu, že existujú napodobneniny luxusných značiek, málokto si tieto napodobneniny kúpi. I keby boli na prvý pohľad nerozoznateľné od originálu, už by sme nemali pocit, že niečo výnimočné vlastníme. Mnohé štúdia ukázali, že príčinou je opätovne psychológia. Už v rannom detstve si dieťa osvojuje určité vlastnosti. Svoju obľúbenú hračku by nevymenilo ani za takú istú hračku inej farby. A v dospelosti sa to nezmení. "Fake", ako sa hovorí, nevymeníme za pravú kožu, nakoľko by nás to už neuspokojilo. Čo na tom, že má možno lepšie vlastnosti, dlhšie vydrží, nie je to ONO. Nie je to LUXUS. A preto nie je taký dobrý. Nie je taký výnimočný. Nesplní naše očakávania a nebudeme z neho šťastnejší. 

Otázkou zostáva, na aký čas nás tieto "drahé vecičky" urobia šťastnými? Odpoveďou je, na veľmi krátku dobu. A aj keď si pripustíme, že možno tá druhá kabelka za menej by splnila tiež svoj účel, nemôžeme si to predsa pripustiť. To by bolo priznanie, že na to nemáme.

Pocit výnimočnosti je na nezaplatenie

Luxusné značky majú tú výhodu a šťastie, že zákazník presne takto rozmýšľa! A tak zaplatí nemálo peňazí nielen za produkt a za luxusnú značku, ale aj za pocit výnimočnosti. A to sa hovorí, je na NEZAPLATENIE! A kým bude mať väčšina ľudí tento pocit, luxusné značky sa budú naďalej tešiť veľkej obľube a predajnosti.