15.01.2018

Kampaň Značkové vs. Neznačkové produkty spôsobili Lidlu veľký problém!



Iste ste neprehliadli kampaň, ktorú Lidl spustil v posledných dňoch. Porovnáva v nej známe značkové produkty so svojimi vlastnými neznačkovými výrobkami. Pritom sa zameriava hlavne na cenu, ktorá je v prípade privátnych produktov z Lidlu oveľa lepšia.

Lidl si vybudoval imidž najmä vďaka širokej ponuke kvalitne vnímaných produktov za veľmi dobré ceny a čoskoro sa stal vyhľadávaným obchodom na každodenné nákupy. Ponuka obchodu sa pritom skladá najmä z privátnych značiek Lidlu, ktoré nikde inde nezoženiete.

Odvážna kampaň porovnávajúca značkové a neznačkové produkty v Lidli je dielom reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett. Východiskom tejto myšlienky je aj prieskum organizovaný spoločnosťou Gfk, ktorý na vzorke 1200 respondentov  vykonal 8900 anonymizovaných chuťových testov na desiatkach produktov.

Výrobky pod značkou Lidl pritom v prieskume obstáli rovnako dobre ako konkurenčné produkty známych značiek. Podstatný rozdiel je ale v cene. Napriek tomu, že spotrebiteľ vníma dva produkty ako rovnaké či veľmi podobné, za značkový si musí zaplatiť niekedy až 3 krát viac.




Lidl v kampaniach ukazuje, že so značkovými aj neznačkovými produktmi si môžete rovnako vychutnať pôžitok z chute, ale nie v obidvoch prípadoch pritom ušetríte. Tieto reklamy však viedli k exekúcií zo strany Rady pre reklamu, ktorá spochybňuje takéto porovnávanie ako neetické.

Dôvodom má byť , že neboli porovnávané produkty rovnakej kvality. Napriek tomu, že chuťovo obstáli produkty rovnako dobre, predsalen nebolo zohľadnené ich zloženie a použité suroviny. Napriek tomu, že sa Lidl s postojom Rady pre reklamu nestotožňuje, rešpektuje ho a spomínané reklamné spoty upravil.

Je teda na každom, čomu dá prednosť. Lidl sa vyprofiloval na obľúbený a výhodný obchod so skvelou ponukou výrobkov. Ako hlási aj v samotnej kampani, má vlastné značky, má vlastné ceny. Toto je výhodou tvorby privátnych značiek v prípade obchodov s potravinami. Majú tak pod kontrolou cenu svojich výrobkov a môžu vďaka tomu konkurovať výrobkom ostatných značiek.

V prípade Lidlu však nie je výhodou len samotná cena, ale aj porovnateľná chuť testovaných výrobkov. Aj keď to nezohľadňuje celkovú kvalitu daných výrobkov, dobrá chuť je taktiež dôležitou súčasťou kvality. Lidl si teda takúto provokatívnu kampaň mohol dovoliť.




Bez ohľadu na to, čo hovorí Rada pre reklamu, dôležitý je hlavne názor a postoj zákazníkov. A u tých sa Lidl a jeho vlastné výrobky tešia veľkej obľube, ktorú si rokmi na trhu vybudoval ako poctivý hráč.

Aj keď názov článku znie „Značkové vs. neznačkové produkty v Lidli“, treba si uvedomiť, že aj „neznačkové“ produkty spoločnosti Lidl sú vlastne značkou. Sú značkou, ktorú reprezentuje samotný Lidl, jeho široká ponuka kvalitne vnímaných výrobkov a skvelé ceny.

Takže tu vidíme príklad, ako môže silná značka úspešne konkurovať aj známym značkovým výrobkom nadnárodných firiem.