29.12.2017

Neznášam McDonald‘s, ale rád si ho niekedy dám!




Aj vy si niekedy kladiete otázku, čo stojí za úspechom firmy McDonald‘s? Je to predsa úspešná globálna značka, ktorá neustále rastie aj napriek tomu, že niektorí ju priam neznášajú.

Tajomstvom nie sú ani rôzne kontroverzné videá, ktoré si ľahko vyhľadáte na YouTube a ktoré ukazujú, ako a z čoho sa v skutočnosti vyrábajú ich povestné hamburgery či hranolky. No ani toto nie je pre značku hrozbou, naopak, stále tu je a teší sa vysokým obratom. Ako je to možné?

Pozrime sa na to, čo McDonald‘s ponúka. Iste mi dáte za pravdu, že ich hamburgery ani zďaleka nepatria k tým najchutnejším. Chutnejší a aj oveľa zdravší hamburger si hravo pripravíte pokojne doma. Na svete existuje milión reštaurácií, kde vám naservírujú oveľa lepší burger. McDonald‘s je však stále jednotkou na trhu.


Dokonalá distribúcia

Tajomstvo ich úspechu je v distribúcií. Sú jednoducho všade, dajú vám to, čo dobre poznáte a urobia to rýchlo. McDonald‘s nechýba na hlavných turistických miestach celého sveta. Keď zavítate do nejakej novej krajiny na výlet, určite by ste našli reštauráciu, kde by vám naservírovali chutnejšie a kvalitnejšie jedlo. No museli by ste si naň počkať. Taktiež, ak nové reštaurácie nepoznáte, nemáte istotu, že vám tam bude chutiť a chodiť po meste a hľadať dobrú reštauráciu sa vám nechce.

Preto stavíte na istotu. Výhodou Mekáču je to, že je extrémne rýchly a jeho ponuku už dobre poznáte.  Nech navštívite ich prevádzku kdekoľvek na svete, vždy tam nájdete ten istý základ, lacno a výdatne sa najete a môžete ísť ďalej. Je to jednoducho pohodlné a rýchle.




Ako McDonal v skutočnosti funguje?

To, čo ste ale o McDonalde možno doteraz nevedeli je, že tento nadnárodný gigant nezbohatol na predaji hamburgerov. Ich systém je oveľa prefíkanejšie nastavený a spočíva v budovaní siete. Ako zakladateľ McDonaldu Ray Kroc povedal, McDonald‘s nepôsobí v biznise s hamburgermi, ale v biznise s realitami.

Ray Kroc si totiž uvedomil, že vybudovať nadnárodnú značku vlastnými silami by trvalo príliš dlho a vyžadovalo by si to tiež obrovské investície. Preto sa rozhodol pre rast pomocou frančízy, čiže predaja licencie na podnikanie pod značkou McDonald‘s iným podnikateľom.

Výhoda takéhoto podnikania je obojstranná. Poskytovateľ licencie nemá náklady na otváranie novej prevádzky, tú hradí prenajímateľ licencie. Takto poskytovateľ licencie minimalizuje aj riziko z podnikania a potom už len dostáva podiel na zisku prenajímateľa. Prenajímateľ licencie zas čerpá z uznávaného mena silnej značky a jej know-how.

Takže aj keď vo svete nájdete viac ako 36 000 prevádzok McDonald‘s, len okolo 15% riadi priamo McDonald‘s a zvyšok je riadených prostredníctvom frančízy. Predaj licencie na vlastnú značku je podstatným zdrojom príjmov firmy McDonald‘s, veď jedna licencia stojí niekoľko státisíc eur.

Toto rozhodnutie umožnilo značke oveľa rýchlejšie rásť a rozširovať svoju distribučnú sieť do ďalších a ďalších krajín sveta. Taktiež to McDonaldu umožnilo urobiť ďalší múdry krok.

Začali skupovať nehnuteľnosti, v ktorých sa ich prevádzky nachádzali a tak im prenajímatelia licencie platili nielen poplatky za franchise licenciu a podiel z obratu, ale aj nájomné. Takto sa postupne z McDonald‘s stal gigant pôsobiaci na trhu s realitami, kde už ide o iné peniaze ako z predaja hamburgerov.




Taktiež vďaka tomu McDonald‘s diverzifikoval svoje podnikanie a získal príjmy z rôznych zdrojov a oblastí. Napríklad aj vďaka Happy mealu. Do každého menu pre deti pridávajú hračky, ktoré taktiež sami dodávajú svojim prevádzkam a frančízantom. Zrejme ste netušili, že aj vďaka tomu je McDonald‘s najväčším distribútorom hračiek na svete.    


Úžasná sila značky

Toto je opäť skvelý príklad silnej globálnej značky. Dokazuje, že nemusíte mať najlepší produkt s krásnym dizajnom, skvelou chuťou a čo ja viem čím. Ani McDonald‘s nemá najlepšie hamburgery na svete (skôr naopak) a napriek tomu je vo svete hamburgerov a rýchleho občerstvenia svetovou jednotkou. To na čom záleží je budovanie silnej značky, ktorá dokáže predať doslova všetko. 




Hodnota značky, know-how a nastavenie správnych systémov, to je cesta k prosperite. Preto budujte svoju značku a rozmýšľajte nad tým, akú pridanú hodnotu a aké postavenie jej dáte. Úplne top vecou, akú môže značka dosiahnuť je také silné postavenie, že vám začnú iní podnikatelia platiť za to, aby mohli pod vašou značkou podnikať a platiť milióny za vaše licencie. Frančíza je vlastne dokonalý pasívny príjem vo veľkom.