21.12.2017

Pravda o Black Friday: je to len podvod?


Psychológia zliav je nepochybne silnou motiváciou k nákupu. Veď kto by si chcel nechať ujsť mega zľavy vo výške 50, 70 či 90%! Obchodníci to dobre vedia a radi zľavy využívajú k tomu, aby sa pekne nabalili – áno, nabalili. Využívajú k tomu rôzne sezónne výpredaje alebo aj akcie typu Black Friday, ktorý sme tu mali nedávno. Tento americký nákupný sviatok však slovenské a české eshopy zobrali po svojom.

Myslíte si, že super zľavy a výhodné nákupy boli vytvorené pre vás ako spotrebiteľa? Aby ste si mohli výhodne nakúpiť a čo-to ušetriť? Tak sa pozrite, ako to celé v skutočnosti funguje. Pekne to opísal zakladateľ služby Apify Jakub Balada na svojom blogu.

So svojím tímom si tento rok posvietil na 3 veľké české eshopy: Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz.  Alza a Mall patria aj u nás na Slovensku k jedným z najväčších hráčov na trhu, preto môžeme predpokladať, že výsledky výskumu platia aj pre náš trh. Pán Balada so svojím tímom podrobne zanalyzoval ich cenotvorbu súvisiacu so spomínaným Black Friday.

Prostredníctvom špeciálneho crawleru získal dáta, ktoré následne podrobne analyzoval a vyhodnotil. Celý mesiac pred Black Friday zbieral dáta o cenách všetkých produktov v týchto eshopoch a rovnako aj počas trvania akcie Black Friday (ktorá trvala celý 1 týždeň). Produkty zo sekcie Black Friday dokonca pre istotu monitorovali 4x denne.

Pozrite si jeho zistenia a dôkazy, ktoré hovoria sami za seba:

Vŕtačka so zľavou 45% na Mall.cz

Zoberme si napríklad vŕtačku Black + Decker, ktorú eshop Mall.cz ponúkal počas Black Friday v zľave 45%. Pôvodná cena 4 899 Kč (192 €) bola teda znížená na 2 650 Kč (104 €). To je už pekný rozdiel, ale...

Vďaka sledovaniu a analýze cien pred a po zistil pán Balada, že mesiac pred Black Friday stála tá istá vŕtačka 108€. Mall.cz pred začiatkom Black Friday túto cenu umelo navýšil na 4 899 Kč (192 €) a odrazu tu máme lákavú zľavu 45%, pričom reálna zľava (zo 108€ na 104€)  predstavuje smiešne 2%. A takto sa to robí. 

Elektrická kolobežka so zľavou 37% na Alza.cz 

Chcete ďalší príklad? Aj Alza.cz sa previedla. Elektrickú kolobežku Urbanstar Unscooter ste si počas Black Friday mohli kúpiť so skvelou zľavou 37%. Pôvodná cena 9999 Kč bola znížená na 6290 Kč (247€). Respektíve takto: skutočná pôvodná cena 7500 Kč bola 17.11 pred Black Friday najprv zvýšená na 9999 Kč a následne počas Black Friday znížená na úžasných 6290 Kč. Zo zľavy 16% sa tak odrazu stalo 37%, a to sa už fakt oplatí, no nie?

Zľavové čarovanie v počítačovom obchode CZC.cz

Tento obľúbený český obchod zvolil ešte extrémnejšiu taktiku. Skvelou ukážkou je napríklad monitor Philips Brilliance 241P6QPJKES, ktorý bol aj počas akcie Black Friday (aj akože po zľave) drahší, ako keby ste si ho kúpili dva týždne dozadu. Takže namiesto výhodnej zľavy boli produkty v tomto eshope paradoxne drahšie ako inokedy. A to už je naozaj priveľa.


A toto nie sú len 3 náhodné ukážky, dokopy sa pánovi Baladovi a jeho tímu podarilo nájsť až 291 produktov, u ktorých došlo k umelému navýšeniu pôvodnej ceny. V prípade eshopu CZC.cz išlo o 212 produktov, na Mall.cz takto upravili 63 produktov a Alza.cz 16 produktov.

Odkaz na kompletnú tabuľku upravených produktov z Black Friday nájdete na blogu Apify.

Deklarované zľavy v týchto eshopoch počas Black Friday vychádzajú na 37% pre Mall.cz, 31% na Alza.sk a 28% na CZC.cz. Reálne zľavy (keď berieme do úvahy ceny pred Black Friday a nie ich umelo navýšené hodnoty) potom vychádzajú na 25% pre Mall.cz, 15% na Alza.sk a 13% na CZC.cz

Pravdou je, že zľavy majú priam magickú moc na naše nákupné rozhodovanie. Takže kto chce viac predávať, stačí ak na produkty prilepí veľkú červenú zľavu 70%, upraví cenu pred a po, aby to sedelo a je to. Po produktoch sa len tak zapráši. Pretože spotrebiteľ vidí len tú veľkú a výhodnú zľavu.



Takže pán Balada so svojím tímom odviedol veľmi záslužnú prácu, keď si posvietil na české (slovenské) eshopy a zanalyzoval ich zľavové praktiky. Je to cenná informácia pre spotrebiteľov a snáď aj varovný prst pre eshopy. Ak si totiž nechcú poškodiť reputáciu a stratiť dôveru zákazníkov, takejto cenovej politike by sa mali vyvarovať, pretože na internete sa neutají nič. 

Ak chcete viac, podrobnejšiu analýzu si môžete pozrieť na blogu pána Baladu

Samozrejme tu nechceme generalizovať a tvrdiť vám, že celý Black Friday je obyčajný podvod a že všetky eshopy sa vás snažia len nalákať na neexistujúce zľavy (preto česť poctivým výnimkám). No je dobré vedieť, ako to celé funguje  a že tieto veľké zľavy sú často iba umelo nafúknuté. Preto  Black Friday nemusí byť vôbec výhodnou príležitosťou na nákupy, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Na záver pre ilustráciu prikladáme aj názornú infografiku z blogu Apify.