28.05.2018

Rýchla móda vládne svetu – z tej rýchlosti sa vám zatočí hlava!

Móda si žije vlastným životom. Má vlastný príbeh, vlastnú históriu, vlastné pravidlá a dá sa v nej neuveriteľne zbohatnúť. Či už ide o módnych návrhárov, módne domy, kolekcie zvučných mien, modelky a modelov, ktorých jedinou úlohou je dobre vyzerať a predať nám trendové kúsky, lebo sú práve „in“. Každý z nich má v kolotoči módy svoju nezameniteľnú úlohu. Móda oblieka, móda prináša trendy, móda sponzoruje, móda podporuje charitu, ale v prvom rade móda zarába!  Kto by nechcel niečo znamenať a zároveň byť módnou ikonou a idolom mnohých obyčajných ľudí na ulici? Veľa z nás sa venuje móde, svedčia o tom aj maloobchodné obraty v predajniach, nárast fashion blogov a blogeriek, trendsetterov na uliciach, rôzne rubriky v top magazínoch, ktoré sa venujú outfitom ... aká je vlastne móda? Pomalá? Ležérna? Inšpiratívna? Kreatívna? Pravdepodobne všetko z toho, ale netreba zabudnúť ani na jeden z najdôležitejších prívlastkov – rýchla.

Apropo, rýchla móda?

Presne tak, rýchla móda! Celosvetový pojem, známy v anglickom origináli ako „fast fashion“. Poďme si rozobrať, ako to funguje v praxi. Fast fashion alebo rýchla móda je termín, ktorý ovláda už aj učeň u Jean Paula Gaultiera a ak ho neovládaš, tak nemáš nárok podávať krajčírovi ani kriedu. Uč sa! Fast fashion je definícia procesu, ako rýchlo po uvedení na prehliadkových mólach slávnych a celosvetovo uznávaných mien, nájdeš tieto kolekcie aj v klasických obchodoch ako je napr. Zara alebo Peek and Cloppenburg. Alfa a omega úspechu je Fashion Week, ktorý je jedinečnou šancou celebrít prevetrať nových frajerov, frajerky, ukázať nové faceliftingy a buttliftingy a hlavne sa inšpirovať. Koná sa v BIG FOUR – štyroch módnych mekkách – New Yorku, Miláne, Paríži a Londýne, pravidelne na jar a jeseň. Všetky oči upreté na prehliadkové móla dokonale scanujú, čo sa bude nosiť, robia si skice a načrtnú nové návrhy a po skončení okamžite riešia dodávateľov v Bangladéši, Číne alebo Vietname, aby okamžite začali vyrábať. A najlepšie ešte dnes. Zoberte rodinu, šijacie stroje a poďme na to, západný svet čaká na nové kolekcie! Hlavnými faktormi sú „rýchlosť“ a „čo najnižšie náklady“. Štartérmi sú každoročne značky, okrem Zary, aj H&M, Peacocks, Primark, Xcel a Topshop, označované ako top brandy. Prvý krát sa tento koncept objavil v roku 2000 a bol spojený s kolekciou „boho chic“. Zlatá hlava dostala zlatý nápad a odvtedy my spotrebitelia si lámeme hlavy nad tým, ako zarobiť na všetky tie módne vychytávky, ktorými nás neustále bombardujú.




ZARA je jednička, ale Benetton bol prvý!

Takmer synonymom pre „fast fashion“ je značka ZARA. Je lídrom na trhu, v móde a celkovo vládne aj finančníkom na burze, kde akcie skupiny Inditex stoja vždy veľmi vysoko. Pri výbere sídla šiel Inditex mimo veľkých miest ako je Madrid či Barcelona a celé úspešné podnikanie s odevmi je riadené z mesta La Coruňa. Spoločnosť bola založená v roku 1963 Armanciom Ortegom, ktorý ešte stále vlastní zhruba 60% akcií spoločnosti a je právom označovaný za najbohatšieho muža Španielska. Do dnešného dňa aktívne pôsobí v spoločnosti, hoci už len ako tieňový poradca za nekresťanské milióny, ktoré denne zarobí. Na päty mu šliape dcéra Marta, ktorá vyštudovala marketing a začína vo firme presadzovať nové stratégie. Evidentne táto rodina robí niečo veľmi dobre. Napriek svojej šikovnosti to nebola Zara, kto prišiel prvý s konceptom fast fashion – ale bol to Benetton. Tí ale neovládali dobre stratégiu, ako sa predať a preto ak sa dnes spýtate 100 ľudí, kto je symbolom fast fashion, 99 z nich povie, že ZARA.

Odhalili sme tajomstvo fast fashion!

Tajomstvom fast fashion je schopnosť generovať super gigantický obrat na základe predaja v obchodoch. Nové dizajny (áno, tie odkopírované z Fashion Weeku) sa do obchodov doskladňujú priam kozmickou rýchlosťou a nestíhajú ich ani dokladať. Nekončiaci kolobeh. Vždy je kolekcia postavená na zopár „basic“ kúskoch a to, čo sa minie, sa minie, málokedy sa doskladní. Zákazníci sa už naučili, že treba kupovať, kým je, lebo ak nebude, tak už nebude. A nebude nikdy. Jedine potom niekde nahádzané v zľave alebo na eBay. Inditex Group a ZARA sa chváli tým, že doručia od obchodov najkvalitnejšie kolekcie do troch týždňov odvtedy, ako opustia továreň. Neskutočné. Dizajnéri sa nezastavia, denný limit nových modelov sa pohybuje niekde okolo troch-štyroch kúskov, áno, denný! Tieto sa potom schvaľujú ešte v ten deň a idú do výroby. Šijacie stroje sa nezastavia od rána do večera len preto, aby zákazníčka mohla dostať svoju novú blúzičku do troch týždňov, ako ju mala napríklad Gisele Bundchen na sebe v Miláne.




Ako to tá ZARA robí?

Zara patrí pod reťazec Inditex a je iba jednou vlajkovou loďou tejto skupiny. Spolu je ich 10  a patrí sem Zara, Zara Kids, Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius, Zara Home a pre nás Európanov menej známe značky ako Oysho (spodné prádlo a športové oblečenie), Uterque (dizajnérske kúsky a doplnky) a Lefties (outletové obchody pre Španielsko, Mexiko, Portugalsko a čuduj sa svete, Rusko!) Všetky tieto divízie vykazujú veľmi stabilné príjmy už dlhodobo a stále majú potenciál na to, aby rástli. Navyše – každá z nich má aj svoju online platformu, pretože Zara je smart. A Zara vie, že kto pozerá denne 15 hodín do svojho mobilu, veľmi rád si nakúpi a prezrie tovar aj online. Šikovní to Španieli. Čísla hovoria jasnou rečou – v celosvetovom meradle má Inditex 6 683 predajní v 88 krajinách, ale iba 55 obchodov sa nachádza v Spojených štátoch – 53 krát Zara a 2 krát Massimo Dutti. Pred rokom 2018 sa očakával masívny vstup na severoamerický trh aj v spoločnosti Inditex, ale aktuálne s novou vládou a novým vedením sa menia aj pomery v spoločnosti a preniknúť na medzinárodný trh už nejde tak hladko, ako sa očakávalo. Ako sme už spomínali, Inditex je španielske impérium, ale svoje obchody má aj v Mexiku, ktoré tvorí druhý najväčší predajný trh a práve tam orientuje Inditex aktuálne svoju snahu o vybudovanie imidžu módneho giganta. Z Mexika je predsa iba krôčik do Spojených štátov, kde sa ponúkajú takmer neobmedzené možnosti.

Vždy sa nájde niekto proti! Lebo je to in!

Aby sme ale nespomínali iba jednu stranu mince, treba spomenúť aj tú druhú. Opakom fast fashion je „slow fashion“ , slow ako pomalý, rozvážny, zamýšľajúci sa. Hnutie slow fashion sa vyprofilovalo ako proti hnutie k fast fashion a vykrikujú heslá o znečisťovaní životného prostredia pri výrobe odevov, (ale najmä pri syntetických látkach, farbivách, konzervantoch), nedbalé spracovanie východoázijskými robotníkmi a ich rodinami a takisto zabŕdli aj do chvíľkovosti trendov. Vraj to, čo máme na sebe dnes, už nebolo módne včera, lebo na ceste je ďalší kontajner s novou kolekciou a o týždeň príde ďalší. Keď sa v roku 2013 zrútila v Bangladéši budova, v ktorej zahynuli pracovníci vyrábajúci práve oblečenie od rána do večera, bolo to pripísané práve pominutosti a šialenosti módy.

Či ste už klasici a oprášite starý oblek po dedkovi, alebo máte každý mesiac iný trend, je to asi jedno. Móda sa vždy točila okolo peňazí a peniaze boli vždy v móde.