09.05.2019

Úspešné stratégie marketingu spoločnosti Apple

Apple patrí medzi značky, ktoré na trhu sa presadzujú úspešnou marketingovou stratégiou. Takmer všetko, čo spoločnosť uvedie na trh, zoženie úspech. Spoločnosť v rokoch 2004-2014 zaznamenala rast bezkonkurenčných tržieb – 8 miliárd USD až 180 miliárd USD. Úspech spoločnosti však nespočíva len v predaji značky či produktov. Úspech spoločnosti spočíva v pružnosti reakcií na podmienky trhu. Príchod iPhonu na svetový trh neznamenal len príchod nového produktu, ale aj príchod revolúcie vo svete mobilnej technológie.

Ako to robí?

Premyslený dizajn, užitočné funkcie, inovatívne aplikácie, to sú základom úspechu spoločnosti Apple. Ostatné spoločnosti sa snažia vyrovnať jej úspechu, ale pravdou zostáva, že hlavne tieto vlastnosti vyzdvihujú značku Apple, ktorá tak získava bezkonkurenčnú výhodu. Produkty Apple sú pritom aplikovateľné na akýkoľvek biznis v akomkoľvek odvetví alebo priemysle. Sú jedinečné, takmer nenapodobiteľné a na prvý pohľad rozoznateľné.



Zmena reklamnej stratégie

Kým väčšina spoločností propaguje svoje produkty prostredníctvom aplikácie Google alebo sociálnych sietí, Apple využíva známe osobnosti a silu pozitívnych recenzií. Apple má dostatok financií na vytvorenie takejto marketingovej stratégie, ale ako ho dokáže využiť spoločnosť s oveľa nižšími príjmami? Veľmi jednoducho. Produkt sa nemusí propagovať najväčšími celebritami, ale stačí presvedčiť okruh zákazníkov, ktorí budú ovplyvňovať ďalších zákazníkov a pozitívne recenzie budú zdieľať. Ďalším skvelým príkladom je využitie možnosti bezplatnej skúšobnej verzie služby alebo produktu výmenou za pozitívnu recenziu. Publikácia pozitívnych recenzií od spokojných zákazníkov je kľúčovým krokom pri budovaní silnej značky. Pozitívne recenzie majú mnohokrát väčšiu váhu ako cena služby alebo produktu.



Súťaženie s cenami alebo s hodnotou produktu?

Mnohé spoločnosti robia tú chybu, že na trhu sa snažia súťažiť s cenami a nie s hodnotou produktu či služby. Radikálne znižovanie cien nevedie k zvyšovaniu produktivitu a už vôbec nie k zvyšovaniu predaja a tržieb. Kvalitne postavený marketing má vysokú hodnotu a k tomu je nutné prispôsobiť aj cenu. Marketingová stratégia znižovania cien môže položiť na kolená aj svetové giganty. Príkladom je spoločnosť Nokia, pre ktorú práve príchod Apple na trh predstavoval začiatok konca.

Príčinou straty pozície Nokie pritom nebolo, že by nedokázala vyrábať podobné produkty, ale skutočnosť, že miesto pružného zareagovania na zmenené podmienky, prišla so znižovaním cien vybraných produktov. Toto znižovanie však malo práve opačný efekt, aký sa očakával. Trh bol klasickými mobilnými telefónmi nasýtený a ľudia prejavili veľký záujem o revolučné telefóny. Firme Nokia znižovanie cien prinieslo len pokles tržieb a zisku.

Apple nekonkuruje s cenami, ale zameriava sa na jedinečnosť produktu, na jeho dizajn, funkcie, obal a marketingovú stratégiu predaja. Je pravdou, že za produkty Apple zaplatia zákazníci oveľa viac ako za podobné produkty, ale značka Apple je zárukou kvality, dôvery a jedinečnosti. A to je tajomstvom úspechu Apple!




Zjednodušenie marketingovej komunikácie so zákazníkmi

Spoločnosť pri marketingu využíva jednoduchšie a priame slová zamerané na výhody produktu. Cieľom je predísť mnohým výrazom, ktoré by boli pre zákazníkov príliš zložité a podávali by príliš veľa informácií bez dôležitého obsahu. Svoju stratégiu stavia na tom, že „jednoduchšie je lepšie.“ Výskumy hovoria o tom, že len 16% návštevníkov webových stránok číta každé slovo, ktoré sa nachádza na stránke, pričom prevažná väčšina používateľov, v skutočnosti nečíta celý obsah stránky. To znamená, že zákazník sa stráca v množstve slov a prehliada aj výhody, ktoré produkt ponúka.



Hovoriť v jazyku zákazníka

Apple pri marketingovom predaji vôbec neuvádza špecifikácie produktu alebo technické parametre. Nevyužíva pojmy ako sú megabajty alebo gigahertz, nahrádza ich slovami, ktoré zákazník bežne používa a pozná: LED podsvietenie, rozmery displeja, a pod. To znamená, že komunikuje so zákazníkmi v jazyku, ktorému rozumejú a dokážu tak lepšie oceniť výhody produktu. Hovorí sa, v jednoduchosti je sofistikovanosť a Apple to presne vie!

Využitie emócií pri predaji

Prvé reklamy o iPade nehovorili o rozmeroch displeja alebo výkonných funkciách. Obsahovali jednoduchý marketing, v ktorom si obyčajní ľudia v obývacej izbe rozbalili svoj prvý iPad a mali z toho skutočnú radosť. Tieto a podobné reklamy spoločnosti Apple emočne zasiahli spotrebiteľov, ktorí chceli taktiež cítiť podobnú radosť. Využitie emócií pri marketingu je ďalším skvelým nástrojom ako dosiahnuť úspech na trhu.

Štúdie slávneho Dr. Jonaha Bergera ukázali, že pozitívne emócie spúšťajú silnejšiu reakciu v mozgoch používateľov ako negatívne. V praxi to znamená, že spotrebitelia hodnotia spoločnosti zväčša na základe osobných pocitov, spomienok a prežitých zážitkov.

Zákazník je za značku ochotný zaplatiť viac!

Značka Apple sa jednoznačne radí medzi svetové značky, ktoré sa nebáli vstúpiť na trh a súperiť aj s takým gigantom ako bola Nokia. Úspech značky spočíva v tom, že jeho snahou je byť bližšie k zákazníkom, rozumieť im a uspokojovať ich potreby na profesionálnej úrovni. K tomu, aby toto všetko bolo dosiahnuteľné, je nevyhnutné, aby spoločnosť poznala svojich zákazníkov a Apple ich dokonale pozná a svoju marketingovú stratégiu orientuje práve na nich. Apple má vysokú dôveru u svojich zákazníkov o čom svedčia výsledky predaja. Zákazník je ochotný za značku, ktorej dôveruje zaplatiť viac, ako za lacnejšiu verziu produktu bez kvalitnej marketingovej stratégie.