Deň
svätého Valentína je mnohými považovaní za sviatok pre zaľúbených, ale málokto
vie, že je to aj výhodný biznis ako zarobiť. Valentín je dnes oslavovaný
v mnohých krajinách ako v Spojených štátoch, Kanade, Mexiku,
v Austrálii, v Európe. I keď mnohí predpokladajú, že sviatok sv.
Valentína je americkým sviatkom, v skutočnosti tomu tak nie je. Korene
tohto sviatku nájdeme v Taliansku, v Amerike si ho len vzali za svoj
sviatok a urobili z neho výhodný komerčný biznis. A už nielen
v Amerike!
Mesiac máj je síce považovaný za mesiac lásky, ale ani zďaleka sa mu neprikladá taká dôležitosť ako 14. februáru. V tento deň vidieť všade samé romantické vyznania, valentínky, zaľúbené páriky, mnohí ho nazývajú ako deň zásnub. Tu opätovne vedú Američania, ktorý sviatok Valentína chápu ako ideálny deň na zásnuby. Približne 6 miliónov Američanov v tento deň plánuje alebo očakáva zásnuby. I napriek tomu, že Valentín v minulosti ani zďaleka nepripomínal sviatok zaľúbených a nemal nič spoločné s romantikou, dnes je možné povedať, že je najoslavovanejším sviatkom hneď po Vianociach. A mnohokrát aj najnákladnejším. Ľudia sú schopní zájsť do extrémov, len aby potešili svojich najbližších a predajcovia sú schopní vymýšľať najoriginálnejšie darčeky, ako ich v tom podporiť.
Odhaduje sa, že v Spojených štátoch už v 17. storočí si začali vymieňať „valentínky“ a dnes sú tieto darčekové karty takmer obľúbenejšie ako vianočné darčekové priania. Podľa prieskumov FatWallet priemerný Američan minie okolo 150 dolárov na Valentína. Obchodníci sa tešia z optimizmu zamilovaných, ktorý sa v Amerike prejavuje okrem iného aj v neuveriteľných sumách za valentínske darčeky a oslavy. Američania sú chýrni o tom, že na Valentína kúpia aj ten najgýčovejší darček, ak to bude mať ten správny symbol a hodnotu. Nie je prekvapujúce, že muži míňajú dvakrát viac na Valentína ako ženy, pričom najobľúbenejšími darčekmi sú ruže, šperky, romantické výlety, oblečenie, ale aj sladkosti či poukážky. Zaujímavé je, že mnohí, a to nielen Američania, chápu Valentína ako sviatok pre všetkých, ktorí majú koho obdariť a nemusí to byť len láska. Ľudia obdarujú svojich kamarátov, kolegov, dokonca svojich domácich miláčikov. Američana sú schopní zakúpiť špeciálne valentínske darčeky a pochúťky pre svojich domácich miláčikov a to v celkovej výške viac ako 700 mil. dolárov!
V Dánsku
je tento sviatok pomerne novým sviatkom, začal sa sláviť len od deväťdesiatich
rokov. Avšak pomerne rýchlo sa stal slávnym sviatkom a zaľúbenci si okrem
valentínok vymieňajú aj lisované snežienky. Zaujímavosťou je, že obdarený musí
hádať od koho valentínku dostal, nakoľko sa nepodpisujú menom. V Taliansku
sa tento sviatok slávi tradične s romantickou večerou a červenou
ružou. Obchodníci na predaj iných gýčových či drahých darčekov tak veľkú šancu
nemajú. Vo Fínsku naopak tento sviatok nepatrí medzi obľúbených, nepokladajú ho
za dôležitý sviatok, viac si vážia Národný deň priateľstva. V Anglicku
zasa tento sviatok oslavujú po svojom. Ženy si vraj pred spaním pod vankúš
uložia päť vavrínových listov v správnom tvare, vďaka ktorému vraj
v sne uvidia svojho budúceho muža.
Na Slovensku začína predstavovať sviatok sv. Valentína podobne ako v Amerike skôr komerčný sviatok ako romantický sviatok. Každý sa snaží dohnať za jeden deň to, čo nestihol za celý predošlý rok. Obchodníci predávajú najrôznejšie darčeky so symbolmi srdiečka a i napriek tomu, že sa jedná o bežný produkt (napr. bonbón), ktorý je bežne dostupný, so správnym symbolom a za dvojnásobnú cenu „ide na dračku“, lebo je Valentín a vtedy sa nešetrí!
Valentín
je skvelým sviatkom ako ho využiť pre svoj biznis a zvýšiť tak predajnosť.
Samozrejmosťou je, že v tento deň je všade plno vecí s motívom srdiečka,
avšak to už nestačí! To by sa jeden obchod nelíšil od druhého. Kto chce dnes
zaujať, musí ukázať zákazníkovi, že mu na Valentína záleží. Nutnosťou je poznať
zákazníka, to znamená, žiadne prehnané veci, ktoré by zákazník „prekukol.“
Mnohokrát postačuje milá pozornosť, čokoládový bonbón alebo valentínska kartička
s vlastným podpisom ku každému nákupu, čím dáva obchodník zákazníkovi
najavo, že ho prakticky na Valentína sám obdaril.
Sila
sociálnych sietí je dnes nepopierateľná, prečo ho teda nevyužiť aj pri predaji?
Sviatok sv. Valentína môžu byť pre mnohé podniky možnosťou ako vyzdvihnúť svoju
firmu, zviditeľniť ju a v neposlednom rade dobre zarobiť.
Marketingovým ťahom môže byť napr. ponuka poukážok na masáž pre dvoch alebo
darčeková karta na večeru pri nákupe. Že by potom obchodník nezarobil? Šikovný
obchodník to dokáže skombinovať tak, aby v cene darčeku, ktorý zákazník
kupuje si aj tieto bonusy zakúpil. Treba na len rafinovaný marketingový ťah! Na
oslovenie zákazníkov a šírenie tohto marketingového ťahu sú práve sociálne
siete ideálne.
Sviatok
sv. Valentína predstavuje pre každého niečo iné. Niekto ho považuje za sviatok
zamilovaných a s radosťou niekoho obdarováva, ako aj očakáva, že bude
obdarený. Avšak nepopierateľne sa považuje dnes aj za komerčný sviatok, ktorý
obchodníci využívajú vo svoj prospech a kým bude tento sviatok populárny,
o zákazníkov rozhodne núdzu mať nebudú.