12.02.2019

Valentín nie je len o láske, ale aj o biznise

Deň svätého Valentína je mnohými považovaní za sviatok pre zaľúbených, ale málokto vie, že je to aj výhodný biznis ako zarobiť. Valentín je dnes oslavovaný v mnohých krajinách ako v Spojených štátoch, Kanade, Mexiku, v Austrálii, v Európe. I keď mnohí predpokladajú, že sviatok sv. Valentína je americkým sviatkom, v skutočnosti tomu tak nie je. Korene tohto sviatku nájdeme v Taliansku, v Amerike si ho len vzali za svoj sviatok a urobili z neho výhodný komerčný biznis. A už nielen v Amerike!

Valentín – ideálny deň na zásnuby!

Mesiac máj je síce považovaný za mesiac lásky, ale ani zďaleka sa mu neprikladá taká dôležitosť ako 14. februáru. V tento deň vidieť všade samé romantické vyznania, valentínky, zaľúbené páriky, mnohí ho nazývajú ako deň zásnub. Tu opätovne vedú Američania, ktorý sviatok Valentína chápu ako ideálny deň na zásnuby. Približne 6 miliónov Američanov v tento deň plánuje alebo očakáva zásnuby. I napriek tomu, že Valentín v minulosti ani zďaleka nepripomínal sviatok zaľúbených a nemal nič spoločné s romantikou, dnes je možné povedať, že je najoslavovanejším sviatkom hneď po Vianociach. A mnohokrát aj najnákladnejším. Ľudia sú schopní zájsť do extrémov, len aby potešili svojich najbližších a predajcovia sú schopní vymýšľať najoriginálnejšie darčeky, ako ich v tom podporiť.



V Amerike sviatok Valentína dotiahli k dokonalému biznisu

Odhaduje sa, že v Spojených štátoch už v 17. storočí si začali vymieňať „valentínky“ a dnes sú tieto darčekové karty takmer obľúbenejšie ako vianočné darčekové priania. Podľa prieskumov FatWallet priemerný Američan minie okolo 150 dolárov na Valentína. Obchodníci sa tešia z optimizmu zamilovaných, ktorý sa v Amerike prejavuje okrem iného aj v neuveriteľných sumách za valentínske darčeky a oslavy. Američania sú chýrni o tom, že na Valentína kúpia aj ten najgýčovejší darček, ak to bude mať ten správny symbol a hodnotu. Nie je prekvapujúce, že muži míňajú dvakrát viac na Valentína ako ženy, pričom najobľúbenejšími darčekmi sú ruže, šperky, romantické výlety, oblečenie, ale aj sladkosti či poukážky. Zaujímavé je, že mnohí, a to nielen Američania, chápu Valentína ako sviatok pre všetkých, ktorí majú koho obdariť a nemusí to byť len láska. Ľudia obdarujú svojich kamarátov, kolegov, dokonca svojich domácich miláčikov. Američana sú schopní zakúpiť špeciálne valentínske darčeky a pochúťky pre svojich domácich miláčikov a to v celkovej výške viac ako 700 mil. dolárov!


Ako sa oslavuje Valentín v Európe?

V Dánsku je tento sviatok pomerne novým sviatkom, začal sa sláviť len od deväťdesiatich rokov. Avšak pomerne rýchlo sa stal slávnym sviatkom a zaľúbenci si okrem valentínok vymieňajú aj lisované snežienky. Zaujímavosťou je, že obdarený musí hádať od koho valentínku dostal, nakoľko sa nepodpisujú menom. V Taliansku sa tento sviatok slávi tradične s romantickou večerou a červenou ružou. Obchodníci na predaj iných gýčových či drahých darčekov tak veľkú šancu nemajú. Vo Fínsku naopak tento sviatok nepatrí medzi obľúbených, nepokladajú ho za dôležitý sviatok, viac si vážia Národný deň priateľstva. V Anglicku zasa tento sviatok oslavujú po svojom. Ženy si vraj pred spaním pod vankúš uložia päť vavrínových listov v správnom tvare, vďaka ktorému vraj v sne uvidia svojho budúceho muža.

Ako oslavujeme na Slovensku?

Na Slovensku začína predstavovať sviatok sv. Valentína podobne ako v Amerike skôr komerčný sviatok ako romantický sviatok. Každý sa snaží dohnať za jeden deň to, čo nestihol za celý predošlý rok. Obchodníci predávajú najrôznejšie darčeky so symbolmi srdiečka a i napriek tomu, že sa jedná o bežný produkt (napr. bonbón), ktorý je bežne dostupný, so správnym symbolom a za dvojnásobnú cenu „ide na dračku“, lebo je Valentín a vtedy sa nešetrí!



Ako využiť Valentín pre biznis?

Valentín je skvelým sviatkom ako ho využiť pre svoj biznis a zvýšiť tak predajnosť. Samozrejmosťou je, že v tento deň je všade plno vecí s motívom srdiečka, avšak to už nestačí! To by sa jeden obchod nelíšil od druhého. Kto chce dnes zaujať, musí ukázať zákazníkovi, že mu na Valentína záleží. Nutnosťou je poznať zákazníka, to znamená, žiadne prehnané veci, ktoré by zákazník „prekukol.“ Mnohokrát postačuje milá pozornosť, čokoládový bonbón alebo valentínska kartička s vlastným podpisom ku každému nákupu, čím dáva obchodník zákazníkovi najavo, že ho prakticky na Valentína sám obdaril.

Využite sociálne siete

Sila sociálnych sietí je dnes nepopierateľná, prečo ho teda nevyužiť aj pri predaji? Sviatok sv. Valentína môžu byť pre mnohé podniky možnosťou ako vyzdvihnúť svoju firmu, zviditeľniť ju a v neposlednom rade dobre zarobiť. Marketingovým ťahom môže byť napr. ponuka poukážok na masáž pre dvoch alebo darčeková karta na večeru pri nákupe. Že by potom obchodník nezarobil? Šikovný obchodník to dokáže skombinovať tak, aby v cene darčeku, ktorý zákazník kupuje si aj tieto bonusy zakúpil. Treba na len rafinovaný marketingový ťah! Na oslovenie zákazníkov a šírenie tohto marketingového ťahu sú práve sociálne siete ideálne.

Ako to teda je? Valentín  - sviatok zaľúbených či komerčný sviatok?

Sviatok sv. Valentína predstavuje pre každého niečo iné. Niekto ho považuje za sviatok zamilovaných a s radosťou niekoho obdarováva, ako aj očakáva, že bude obdarený. Avšak nepopierateľne sa považuje dnes aj za komerčný sviatok, ktorý obchodníci využívajú vo svoj prospech a kým bude tento sviatok populárny, o zákazníkov rozhodne núdzu mať nebudú.