Vianoce a vianočné výpredaje sú charakteristické iracionálnym nakupovaním spotrebiteľov vecí, ktoré v skutočnosti ani nepotrebujú. Avšak nielen vianočné obdobie je charakteristické impulzívnym nákupom, ale napr. aj tzv. „čierne piatky“. Marketingoví špecialisti práve týmto spôsobom ovplyvňujú nákupné správanie spotrebiteľov, ktoré je postavené na psychologických stimuloch.
Všade samé zľavy na nás kričia! Ako im odolať?
Predajcovia Vás
v obchode pochvália, ako dobre vyzeráte, v luxusnejších obchodoch
dokonca nalejú šampanské a dajú Vám pocítiť, že ste dôležití
a potrebujete presne to, čo oni ponúkajú. Využitie psychológie pri predaji
je geniálnym nástrojom, ako marketing organizácie dokáže ovplyvniť nákupné
správanie spotrebiteľov.
I napriek tomu, že väčšina ľudí myslí na výrobky z hľadiska ich funkčných charakteristík, pri nakupovaní hlavne počas výpredajových zliav si vyberajú skôr zo psychologického hľadiska, impulzívne.
Psychológovia
uvádzajú, že impulzívne nákupy sa vytvárajú, keď spotrebitelia vnímajú, že
výrobok alebo značka, ktorú kupujú, zodpovedá ich vlastným postojom k sebadôvere
a pomáha im upevňovať vlastný pocit identity. Značky majú svoju silu,
ktorou spotrebitelia prezentujú svoju osobnosť ostatným a predajcovia to
presne vedia a dokážu túto silu značky perfektne využiť vo svoj prospech i v prospech
spotrebiteľa. Spotrebiteľ uspokojí svoje náročnejšie potreby a zvýši si sebavedomie
a predajca získa spokojného zákazníka.
V USA sa
odhaduje, že impulzívny nákup ročne prináša približne 4 miliárdy dolárov,
dokonca sa tvrdí, že až 62% nákupov je možné považovať za impulzívne nákupy. Štúdie
psychológov ukázali, že hlavne internetové nákupy sú charakteristické skôr impulzívnym
nákupom ako racionálnym, plánovaným a kontrolovaným správaním. Tiež výkyvy
nálad silno pôsobia na nákupné správanie spotrebiteľov. Keď je človek v strese,
alebo vníma nedostatok sebakontroly nad určitými vecami, jeho nákupné správanie
je charakteristické náhlym nakupovaním vecí, ktoré nemajú funkčnú, ale
psychologickú vlastnosť.
Posledné desaťročia sú
charakteristické narcizmom, ktoré podporujú impulzívne nákupné správanie. Rastúca
závislosť na online technológiach či online nakupovaní predstavuje aj pre
predajcov výzvu akou reklamou zaujať zákazníka. Najnovšie sú reklamy postavené
tak, aby predajcovia vyzdvihli produkty vo svetle, v ktorom vyvolajú pocit
v zákazníkoch, že daný produkt má zmysel v živote človeka. Výstižné
slogany ako napr. „Tu nakupujem, tu som človekom“ dávajú zákazníkom pocit
dôležitosti, výnimočnosti a jedinečnosti.
Je pochopiteľné, že
príchodom sviatkov ss menia aj preferencie a nákupné správanie zákazníkov.
Práve sviatky predstavujú to obdobie, kedy ľudia nepozerajú na funkčnosť
výrobku, ale na emócie, ktoré svojím nákupom vyvolajú u obdarovanej osoby
ale aj u seba samých.
Taktiež dovolenkové obdobie dokáže poriadne „zamiešať karty“ pri nákupnom správaní spotrebiteľov. Predajcovia práve dovolenkové obdobie považujú za jeden z najvýznamnejších období, kedy psychológia v nakupovaní sa prejavuje najvýraznejšie. Zákazník je viac nadšený a ochotnejší aj nakupovať v čase prípravy na dovolenku. A predajca to veľmi dobre vie a dokáže túto ochotu zúžitkovať.
Ďalším skvelým
príkladom ako zapôsobiť na zákazníkov je predvídať ich správanie. Mnohí si
každoročne kupujú adventné kalendáre, ktoré v ľuďoch vyvolávajú vzrušenie,
aké prekvapenie na ne čaká nasledujúci deň. V deťoch toto vzrušenie vidieť
najzreteľnejšie, ktoré takýmto spôsobom sa tešia aj na sviatky, ktoré sa každým
dňom blížia. Získať zákazníka spôsobom, pri ktorom venuje produktu pozornosť a ten
mu prináša dobré pocity je najlepším riešením ako vybudovať silnú marketingovú
kampaň, ktorá ovplyvní masy zákazníkov.
Vyvolať pocit skvelej
ponuky, ktorá sa viac naopakuje je ďalším bežným a nemenej dobrým
príkladom ako predajcovia dokážu ovplyvniť nákupné správanie. Kampane zamerané
na produkty s končiacou platnosťou so zobrazením počtu dní, dokonca minúť
či sekúnd vyvolávajú psychologický strach v zákazníkoch, že tento jedinečný
produkt musia mať ihneď, inak oň natrvalo prídu! Radosť z uspokojenia potrieb v podobe
stihnutia reklamnej kampane je potom na nezaplatenie! Naopak ak túto kampaň zmeškáme, prevláda v nás frustrácia, či
dokonca smútok, že sme zmeškali najlepšiu akciu tohto roka!
Predajcovia tým, že
vyzdvihujú osobnú dôležitosť zákazníka mu prinášajú pridanú hodnotu v podobe
pocitu sebadôvery a zvýšenia emocionálnej väzby s produktom.
Akokoľvek sa na to
pozrieme, zmysel predaja výrobku alebo poskytovania služby je v prvom rade
zaujať zákazníka, uspokojovať jeho potreby a zvýšiť jeho záujem o ponúkanú
značku. Z toho dôvodu by každá správna spoločnosť mala mať tak nastavenú
marketingovú koncepciu, aby zodpovedala súčasnému spotrebiteľovi, ktorí
nakupuje nielen z nutnosti ale hlavne z pocitu radosti.