16.11.2017

Značka peňaženiek Zofiny má celosvetový úspech!

 Predstav sa nám a povedz niečo o svojom živote.

Čauko, volám sa Peter Žofčák. Pochádzam z Košíc ale momentálne žijem v Anglicku v Manchestri. Po skončení vysokej školy sa mi nepáčilo začať pracovať na pozíciách ako bežný ľudia, preto som si nevedel nájsť uplatnenie. Nechcel som robiť niekde za pásom za 500-600 eur mesačne. Predsa som nechodil na vysokú školu, aby som mal rovnaký život ako ľudia z učilištia. Priateľka skončila vysokú školu o rok neskôr a mala rovnaký problém. Preto navrhla, aby sme to skúsili v Anglicku. Keď už nič iné, tak aspoň zlepšiť angličtinu. A tak sme v októbri 2015 prišli do Anglicka, kde sme začali pracovať ako každý iný bez angličtiny v sklade. Pred nedávnom sa nám podarilo získať novú prácu v spoločnosti Honeywell.

 

Založil si si svoju značku peňaženiek ZOFINY. Ako to celé vzniklo?

Už v prvom ročníku na vysokej škole som rozmýšľal o rôznych typoch podnikania. Väčšina spolužiakov sa smiala. Pamätám sa, že najviac sa smiali, keď som povedal že si otvorím online kasíno. Vedel som, že určite podnikanie skúsim. Bolo len otázkou času.





Videl som na facebooku, ako si skupina Čechov vytvorila vlastný produkt a začala ho predávať na Amazone. Rozprávali aké to je jednoduché, že nepotrebujete veľa peňazí a ani času. To sa mi veľmi zapáčilo. Ponúkali aj kurz, ale ten bol pre mňa veľmi drahý a preto som ich len sledoval a čakal na nejakú zaujímavú ponuku. A tá prišla v priebehu pol roka. Ponúkali videá s vysvetlením čo a ako robia. Od začiatku až do konca. Cena bola 100 eur. Vedel som, že v tom bude háčik ale hovorím si: „minul si peniaze aj na väčšie blbosti, tak keď stratíš 100 eur, nebude to taká katastrofa“. Pozrel som si všetky videa. Potom som začal rozmýšľať. Páčia sa mi luxusné veci, ale ešte si ich nemôžem dovoliť. Tak ma napadlo, že si ich môžem vyrábať a potom predávať ľudom, ktorí si to dovoliť môžu. Môj nápad je zamerať sa na kožené produkty a doplnky. Neuveríš, ale potreboval som novú peňaženku, tak som si ju navrhol a dal vyrobiť. Kamarátom sa páčila a tak vznikol môj prvý produkt.

 

Čo ťa viedlo k názvu ZOFINY a prečo práve peňaženky?

Názov bol veľmi jednoduchý. Volám sa Žofčák a asi od piatej triedy na základnej škole ma všetci volali Žofi. V angličtine Ž neexistuje, takže som dal mäkčeň preč a pretože doména zofi.com bola obsadená, tak ma napadlo pridať -ny na koniec. Vypočul som si ako to Google translator povie a znie to naozaj pekne. Takže značka Zofiny bola na svete. Peňaženky bola naozaj úplná náhoda ako som už pred chvíľkou spomenul. Momentálne potrebujem opasok, takže v blízkej budúcnosti príde na svet úplne nový Zofiny opasok.

 


Aká je výrobná a predajná cena peňaženky?

Výrobná cena peňaženky je dosť vysoká, pretože neznášam šmejdy, ktoré nič nevydržia. Keď som prvýkrát napísal dodávateľovi, ponúkol mi výrobnú cenu niekde medzi $2 - $4 za kus. Sú to presne tie ,“super kvalitne peňaženky“, ktoré si môžete kúpiť v obchodoch za 20€. Za úplne prvú peňaženku, ktorú vyrobili čisto len pre mňa som zaplatil $100. Teraz ma jedna stoji $16. Samozrejme, musím objednávať vo veľkom. Táto suma nezahŕňa poplatky za Amazon, reklamu a mnoho ďalších veci potrebných na predaj. Zákazníci v USA a zopár v Rakúsku odhadujú reálnu hodnotu peňaženky niekde medzi 50 – 80 eur. Vzhľadom na to že nie som Hilfiger, BOSS alebo Armani, nikto mi takúto sumu za peňaženku nedá. Momentálne predávam peňaženky za $40.

 

Kde si dávaš peňaženky vyrábať? 

Peňaženky sa vyrábajú v Číne. V podstate, keď ste ochotný zaplatiť koľko pýtajú a veľmi nezjednávate, vedia urobiť naozaj veľmi kvalitné výrobky. To je zatiaľ moja skúsenosť. Je možné, že iný ľudia majú iné skúsenosti, no nikto ti pravdu nepovie. Našiel som veľmi šikovného dodávateľa, ktorý mi je veľkou oporou. Veľmi mi pomáha. Je však pravdou, že kým som sa konečne dopracoval ku kvalite, ktorú požadujem, trvalo to pol roka. Zakaždým pred objednávkou zopakujem požiadavky na kvalitu a precíznu prácu. Asi toho už majú plné zuby :D. No teraz sa nesťažujem. Najlepšie je, že zákazníci nevracajú tovar späť. Sú s peňaženkami naozaj spokojný.

 

Z akého materiálu sú tvoje peňaženky vyrobené?

Peňaženky sú vyrobené z teľacej kože. V podstate ide o typ: NAPPA leather, ktorú môžeš poznať z luxusných interiérov v autách ako Mercedes, Audi alebo BMW. Je veľmi jednoduchá na údržbu a vydrží naozaj veľa. Koža na sedadlách v týchto autách je aj po 200 000 km stále vo veľmi dobrom stave, nie je deravá. Na peňaženke nesedíš, takže veci ako je napríklad 2 ročná záruka na materiál ani nemusím riešiť, pretože viem, že to hravo vydrží oveľa viac. Je to drahý materiál, preto aj peňaženky sú omnoho náročnejšie na peniaze, ako tie lacné šmejdy, ktoré kúpiš v hocktorom čínskom obchode. A pritom pochádzajú z rovnakej krajiny.

 


V čom je tvoj produkt jedinečný na trhu?

Žijeme v konzumnej spoločnosti. Všetko čo sa vyrobí, už dopredu vie, kedy sa musí pokaziť. Mne sa to strašne nepáči. Peňaženka, ktorú používam ja má 1 rok a vyzerá úplne ako nová. Chcem podotknúť, že je to testovacia verzia, takže zaobchádzanie v rukavičkách vôbec nehrozí. Druhú používa môj otec a ten pracuje v USS na oceliarni. Taktiež tvrdí, že vyzerá ako nová. Takže naozaj na prvom mieste je u mňa kvalita. Ale nie taká, akou sa každý prezentuje v dnešnej dobe a kvalitná vec je len 2 roky kvalitná. Pamätám sa, ako mi môj dedo povedal, že si kúpil za komunizmu koženú bundu. Tá bunda má asi 30 rokov. Nie je moderná ale stále sa dá obliecť a zima ti v nej nebude. To je kvalita, ktorú mám na mysli. Páčia sa mi prvky luxusu a tie sa snažím a v budúcnosti budem zakomponovávať do každého môjho produktu. Predsa len nepredávam raketu do vesmíru, takže nerozmýšľam nad niečím prelomovým. Moje produkty musia byť účelové a hlavne naozaj kvalitné. Kvalitu ale nemeriam tým, čo si myslím ja, ale čo povie zákazník. To je tiež veľmi dôležité. Zakaždým sa pýtam zákazníkov, čo je na peňaženke zle. Je to veľmi dôležitá otázka, pretože každá odpoveď ťa posunie vpred. Nikdy sa nepýtam čo je dobré, pretože to ti povedia sami. Každý feedback sa snažím zakomponovať do ďalšej produkcie.

 

Bolo ťažké vyrobiť obaly a peňaženku pod tvojou vlastnou značkou? Aký to bol náklad?

Zo začiatku som chcel semišovú krabičku s mojim logo. Krabička vyzerá luxusne ale je naozaj drahá. Takúto krabičku si viem predstaviť, keď sa bude predávať peňaženka za cenu okolo $60 - $70 za kus. Momentálne sú krabičky z tvrdeného kartónovaného papiera. Cena je okolo $1 za kus. Neobjednávam zatiaľ veľké množstvá, takže je to trošku drahšie. Obal vyrobiť bolo jednoduché. Poslal som logo, povedal som farbu a v podstate to šlo všetko automaticky. Veľmi mi s tým však pomohol kurz Diamondbrand, kde som sa dozvedel všetko ohľadom vybratia toho správneho obalového materiálu pre môj produkt. 

 


Aký je tvoj predajný kanál? E-shop alebo nejaké iné kanály?

Zatiaľ používam len Amazon v USA. Je to jednoduchšie z hľadiska legislatívy. Tým že stále pracujem, nemám každý deň 8 hodín čas sa venovať businessu. Viem že je to chyba využívať len jeden spôsob predaja, no zatiaľ je to pre mňa z časového hľadiska ten najlepší spôsob.

 
Ako funguje predaj tvojich produktov na Amazone?

Predávam produkty len na Amazone a je to naozaj náročné. Všetko záleží od recenzií. Amazon zmenil podmienky na udeľovanie recenzií. A tým je to ešte náročnejšie. Ľudia ktorí nakupovali produkty za zľavové kupóny a dávali 5 hviezdičkové recenzie Amazon odhalil a začal im rušiť účty a tým pádom aj všetky recenzie. Amazon si myslí, že recenzie týchto ľudí sú irelevantné, pretože dostavajú produkty zadarmo a len napíšu recenziu s 5 hviezdičkami. A to je zlé, pretože ja zľavy a kupóny nedávam. Keď som už dostal nejakú recenziu, tak som bol veľmi šťastný. Mal som viac ako 20 recenzií čo ti už hovorí o tom, že každý deň môžeš niečo predať. Za posledné 2 týždne som stratil 6 recenzií, pretože ľudia, ktorí mi ich dali nakupovali vo veľkom cez kupóny. A tým pádom moje predaje padli skoro na nulu.

 

Značkový vs. neznačkový produkt? Aký máš na to názor?

To je dobrá otázka. Keď som bol malí, každý mesiac som potreboval nové tričko či nohavice. Ale asi tak od 18 rokov len značkové. Dôvod na nákup len značkových vecí je ale úplne iný, ako by si si mohol myslieť. Ja neznášam obrovské obchody ako je New Yorker, Primark, M&S a podobné. Rád sa prechádzam po obchodných centrách a prezerám si výklady. Nikdy sa neprehrabujem vo veciach. Pozerám iba na veci, ktoré sú vo výklade poprípade niekde vystavené na figuríne. Až keď niečo vidím a čo sa mi zapáči na prvý pohľad, až vtedy idem dnu do obchodu a v tom prípade si prezriem celý obchod. Takéto výklady majú len značkové obchody, kde nie je milión vecí. Väčšina obchodov má najlepšie kúsky vystavené. Keď majú vystavené veci, ktoré sa mi nepáčia, nevidím dôvod ísť do predajne. To sa samozrejme ale nebavíme o teplákoch a tričkách, ktoré nosím po dome. Myslím si ale, že budovať svoju značku má oveľa hlbší zmyseľ a postupne si budujem aj finančne lepšie budúcnosť. Prečítal som si knižku Ži ako kráľ, alebo lamentuj a preklínaj, ktorá mi otvorila oči a začal som na sebe viac makať. 

 

Aký máš zámer v tvojom biznise? Čo by si chcel dokázať?

Veľmi sa mi páčil seriál Geissenovci. To je jediná show, ktorú som pozeral pravidelne každý jeden diel. Všetci sa z toho smiali a nikto si nezobral ani jednu myšlienku, ktorú by mohol premeniť v peniaze. Ja chcem Roberta predbehnúť. Do 30tky to asi nestihnem, no musím sa k nemu priblížiť čo najviac.